دکتر موسی احمدی، با حضور فیزیکی در حوزه های انتخاباتی در مشاغل مختلف به مانند مزارع گوجهفرنگی و شنیدن مستقیم نگرانی کشاورزان، تنها به همدلی بسنده نکرد. او بلافاصله نقش یک ناجی کارآمد در شبکه حکمرانی را ایفا نمود. جلسات و تماسهای مستقیم با وزارت خانه های مرتبط، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، نه یک گفتمان معمول، که یک اقدام فوری برای جلوگیری از یک تصمیم آسیبرسان بود. بعد از ماه ها پیگیری، نتیجه، بدون معطلی و حاشیه اعلام شد: تعرفه هفتهزار تومانی پیشنهادی بر صادرات گوجهفرنگی حذف شد و کارتهای بازرگانی برای سه ماه دیگر تمدید گردید.
این موفقیت، اما، محصول یک اقدام لحظهای نبود. بلکه حاصل اعتبار و پیگیری مستمری است که این نماینده در ماههای گذشته، با درک اهمیت استراتژیک کشاورزی خارجازفصل جنوب بوشهر، در نهادهای مرتبط ساخته است. آنچه در مزرعه رخ داد، آخرین مرحله از یک فرآیند از پیش مهندسی شده بود.
هوشمندی این مدل عملیاتی، در گام بعدی نیز خود را نشان داد: دعوت از رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی مجلس برای بازدید از منطقه. این اقدام، موضوع را از یک «مشکل محلی حلشده» به یک «فرصت ملی برای سیاستگذاری آگاهانه» ارتقا داد. این یعنی تبدیل یک پیروزی دفاعی به یک موقعیت تهاجمی برای جلب توجه و سرمایهگذاری بلندمدت.
پیام این رویداد برای کشاورز بوشهری و برای ناظر سیاسی یکسان است: کارآمدی، یعنی سرعت در تشخیص، دقت در هدفگیری نهاد تصمیمگیر، و قاطعیت در پیگیری تا حصول نتیجه ملموس. این مدل، اعتماد را بازمیگرداند و ثابت میکند که گاه یک پیگیری متمرکز و خالی از حاشیه، از دهها سخنرانی و وعده، اثرگذارتر است. این همان نقشی است که مردم از نماینده خود انتظار دارند: نه یک مشاهدهگر، که یک مداخلهگر مؤثر.
